دانشمندان برزیلی، کشوری که دومین مصرف‌کننده بزرگ کوکائین در جهان است، از توسعه یک درمان نوآورانه جدید برای مبارزه با اعتیاد به این دارو و کراک -مشتق قدرتمند آن- خبر دادند: یک واکسن جدید.

واکسن آزمایشی موسوم به “Calixcoca” که نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایش‌های روی حیوانات نشان داده است، یک پاسخ ایمنی را ایجاد می‌کند که مانع از رسیدن کوکائین و کراک به مغز می‌شود و محققان امیدوارند که به کاربران کمک کند چرخه اعتیاد را بشکنند.

فردریکو گارسیا، روانپزشک و هماهنگ‌کننده گروه پژوهشگرانی که این درمان را در دانشگاه فدرال میناس گرایس توسعه داده ، گفت: اگر این درمان تأییدیه دریافت کند، اولین بار است که اعتیاد به کوکائین با استفاده از واکسن درمان می‌شود.ـ

این پروژه هفته گذشته برنده جایزه برتر  (۵۳۰,۰۰۰ دلار) – در جوایز نوآوری سلامت یورو برای پزشکی آمریکای لاتین، با حمایت شرکت داروسازی یوروفارما شد.

این واکسن با تحریک سیستم ایمنی، تولید آنتی‌بادی‌هایی را برمی‌انگیزد که به مولکول‌های کوکائین در جریان خون متصل می‌شوند. مجموعه حاصله قدری از مولکول‌های کوکایین عادی بزرگ‌تر است. پس نمی‌تواند از عروق مغز و به عبارت دقیق‌تر «سد خونی – مغزی» بگذرد و واردسیستم مزولیمبیک مغز یا «مرکز پاداش»، شود و رها شدن دوپامین را تحریک کند.

طبق گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، مطالعات مشابهی در ایالات متحده – که این یکی بزرگترین مصرف‌کننده کوکائین در جهان است – انجام شده است، اما باید منتظر انجام آزمایشات بالینی کافی ماند.

واکسن Calixcoca تاکنون در آزمایش بر روی حیوانات موثر بوده و سطوح قابل توجهی از آنتی‌بادی‌ها را علیه کوکائین تولید می‌کند و عوارض جانبی کمی دارد.

محققان دریافتند که این ماده همچنین از جنین موش در برابر کوکائین محافظت می‌کند و نشان می‌دهد که می‌تواند در انسان برای محافظت از نوزادان متولد نشده معتادان باردار استفاده شود. یعنی دیگر نوزادان مادران معتاد با اعتیاد به دنیا نمی‌آیند و یا دچار عوارض جنینی اعتیاد مادر نمی‌شوند.

این واکسن اکنون قرار است وارد مرحله نهایی آزمایشات شود: آزمایش روی انسان.

فعلا هیچ درمان ثبت‌شده خاصی برای اعتیاد به کوکائین و کراک وجود ندارد. ما در حال حاضر از ترکیبی از مشاوره روان‌شناختی، کمک‌های اجتماعی و توانبخشی در صورت لزوم استفاده می‌کنیم.

ولی واکسن کالیکسکوکا می‌تواند ابزار مهمی به ما بدهد و به بیماران در مراحل بحرانی بهبودی، مانند زمانی که دوره توانبخشی را ترک می‌کنند، کمک کند.

این واکسن به جای مواد زیستی از ترکیبات شیمیایی طراحی شده در آزمایشگاه ساخته شده است، به این معنی که تولید آن نسبت به بسیاری از واکسن‌ها هزینه کمتری دارد و نیازی به نگهداری در دمای سرد هم ندارد.

اما باید خاطرنشان کرد که این واکسن را نمی‌شود به هر معتاد به کوکایینی تزریق کرد. گروه هدف دقیق به نتیجه آزمایش‌های بالینی بستگی دارد، اما از نظر تئوری به معتادان در حال بهبودی گفته می‌شود که «کوکائین را ترک کرده‌اند و می‌خواهند دوباره به آن رو نیاورند» باید داده شود.

طبق گزارش موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر ایالات متحده، از هر چهار مصرف‌کننده منظم کوکائین یک نفر معتاد می‌شود و از هر چهار معتاد فقط یک نفر بعد از پنج سال درمان موفق به ترک می‌شود.فعلا بیش از ۳۰۰۰ نفر با تیم گارسیا تماس گرفته‌اند تا داوطلب شوند تا در آزمایشات بالینی شرکت کنند.