آیا فشارخون بالا نوعی بیماری قلبی در نظر گرفته می‌شود؟

فشارخون بالا عارضه‌ای است که در آن، قلب بیشتر از حد معمول فعالیت دارد. در صورت عدم درمان، این عارضه به شریان‌ها آسیب می‌رساند و ممکن است منجر به بیماری‌هایی مانند سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، نارسایی کلیوی، آسیب‌دیدگی چشم، نارسایی قلب و تجمع چربی در شریان‌ها شود که به آن آترواسکلروز گفته می‌شود.

علائم فشارخون بالا در زنان چیست؟

فشارخون بالا که به آن HBP یا هایپرتنشن نیز گفته می‌شود معمولاً درست تشخیص داده نمی‌شود و به آن «قاتل خاموش» می‌گویند؛ زیرا اغلب ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. معمولاً تصور ما این است که این عارضه بر شخصیت‌های تیپ A، که عصبی و پرخاشگر هستند تأثیر می‌گذارد. ولی حقیقت این است که این مسئله با ویژگی‌های شخصیتی هیچ ارتباطی ندارد. در واقع، ممکن است شما آرام‌ و خونسرد باشید ولی به HBP مبتلاء شوید.

فشارخون نرمال در زنان چیست؟

فشارخون نرمال در مردان و زنان تفاوتی ندارد. سطح فشارخون برای تمام افراد بزرگسال یکسان است.

فشار خون معمولاً بر اساس دو عدد اندازه‌گیری شده و به‌صورت یک نسبت نوشته می‌شود.

  • سیستولیک: عدد بالا یا عدد بزرگ‌تر که فشار شریان‌ها هنگام ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند.
  • دیاستولیک: عدد پایین یا عدد کوچک‌تر که فشار شریان‌ها در فواصل میان ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند.

فشار خون شما با هر ضربان قلب بالا می‌رود و با استراحت میان ضربان قلب، کاهش می‌یابد. ممکن است در هر دقیقه، با تغییر وضعیت بدن، هنگام تمرینات ورزشی، در مواقع استرس‌زا یا هنگام خواب فشارخون تغییر کند، ولی به‌طور کلی این اعداد برای زنان یا مردان ٢٠ سال به بالا باید کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه باشد.

تفاوت سطح فشار خون:

  • نرمال: سیستولیک کمتر از ۱۲۰ و دیاستولیک کمتر از ۸۰
  • بالا: سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ و دیاستولیک کمتر از ۸۰
  • فشارخون بالا (هایپرتنشن) مرحله‌ی ۱:
  • سیستولیک ۱۳۰-۱۳۹ یا دیاستولیک ۸۰-۸۹
  • فشارخون بالا (هایپرتنشن) مرحله‌ی ۲:
  • سیستولیک ۱۴۰ یا بیشتر یا دیاستولیک ۹۰ یا بیشتر
  • بحران هایپرتنسیو: دیاستولیک بیشتر از ۱۸۰ و یا بیشتر از ۱۲۰

از آن‌جایی که ممکن است فشارخون تغییر کند، لازم است به‌طور منظم در منزل اندازه‌گیری شود. انجام این کار به تیم درمان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا واقعاً به فشارخون بالا مبتلاء هستید و این‌که برنامه‌ی درمانی برای شما مؤثر بوده است یا خیر.

آیا زنان بیشتر در معرض بروز فشارخون بالا هستند؟

احتمال بروز فشارخون در زنان و مردان یکسان است. باوجوداین‌که فشارخون بالا با جنسیت مرتبط نیست، ولی بارداری، پیشگیری از بارداری، یا تغییرات بدن زنان هنگام یائسگی ممکن است به فشارخون تأثیر بگذارد.

اگر دارای اضافه‌وزن هستید، به سن یائسگی رسیده‌اید و یا سابقه‌ی ابتلاء به فشارخون بالا در خانواده‌ی شما وجود دارد، احتمال بروز فشارخون بالا در شما زیاد است.

فشارخون بالا هیچ درمانی ندارد، ولی این عارضه قابل کنترل است و با انجام این موارد، امکان پیشگیری از آن نیز وجود دارد:

  • داشتن الگوی غذایی سالم
  • انجام فعالیت‌های جسمی منظم
  • داشتن وزن مناسب

این تغییرات ساده می‌توانند بسیار مؤثر باشند و فشارخون شما را کاهش دهند.

آیا قرص‌های پیشگیری از بارداری احتمال ابتلاء به فشارخون بالا را افزایش می‌دهند؟

پزشکان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که در برخی زنان مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری منجر به افزایش سطح فشارخون می‌شود. آن‌ها می‌گویند که احتمال بروز این عارضه در زنان مبتلاء به نارسایی کلیوی، افراد دارای اضافه‌وزن و افرادی که سابقه‌ی ابتلاء به فشارخون در خانواده‌ی آن‌ها وجود دارد بیشتر است.

برای تعیین بهترین نوع قرص با تیم درمانی مشورت کنید. زنانی که به بیماری‌های خاصی دچار هستند لازم است پیش از تعیین روش مناسب برای پیشگیری از بارداری، آزمایشات و بررسی‌های بیشتری انجام دهند.

آیا فشارخون بالا بر احتمال بارداری تأثیر دارد؟

زنانی که پیش از بارداری عارضه‎های قلبی خود را درمان می‌کنند، کمتر در معرض خطر هستند. این رویکرد مراقبتی می‌تواند احتمال بروز عوارض بارداری را کاهش دهد. اگر قصد بارداری دارید، درمورد روش‌هایی که به سلامت شما و نوزاد کمک می‌کند با تیم پزشکی مشورت کنید.

پزشکان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که در برخی زنان مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری منجر به افزایش سطح فشارخون می‌شود. آن‌ها می‌گویند که احتمال بروز این عارضه در زنان مبتلاء به نارسایی کلیوی، افراد دارای اضافه‌وزن و افرادی که سابقه‌ی ابتلاء به فشارخون در خانواده‌ی آن‌ها وجود دارد بیشتر است.