برای اولین بار، جراحان با موفقیت یک ناهنجاری بزرگ در مغز یک جنین را ترمیم کردند.

جراحان بیمارستان کودکان بوستون و بیمارستان بریگهام و زنان در ایالات متحده با هدایت سونوگرافی، با روش جراحی به نام آمبولیزاسیون برای درمان یک بیماری نادر قبل از تولد استفاده کردند. این ناهنجاری عروقی که ورید ناهنجار جالینوس vein of Galen malformation نامیده می‌شود، باعث می‌شود خون پس از تولد کودک به طور خطرناکی در بخشی از مغز جریان یابد. موفقیت این روش امید جدیدی را برای درمان این بیماری قبل از تشدید خطر عوارض ایجاد می‌کند.

اگرچه این اولین بیمار است که به این روش درمان می‌شود، اما به نظر می‌رسد که این روش یک پیروزی بزرگ بوده است.

دارن اورباخ، رادیولوژیست مداخله‌ای عصبی از بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد از انجام این جراجی تهاجمی داخل جنین هیجان زده و خوشحال است.

«ما خوشحالیم که گزارش دهیم که در شش هفتگی، نوزاد به طور قابل توجهی رشدم ی‌کند، بدون دارو، غذای عادی می‌خورد، وزن اضافه می‌کند و به خانه بازگشته است. هیچ نشانه‌ای از هیچ گونه اثر منفی روی مغز وجود ندارد.»

ناهنجاری ورید جالینوس که حدود ۱ نوزاد از هر ۶۰۰۰۰ نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوع نادری از ناهنجاری عروقی در مغز است که باعث می‌شود شریان‌ها به‌جای مویرگ‌ها مستقیماً به ورید‌ها متصل شوند. این به این معنی است که جریان خون به داخل ورید‌ها بسیار بالاتر از میزان ایمن است .

این وضعیت فشار قابل توجهی بر سیستم قلبی عروقی وارد می‌کند که می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار خون در شریان‌های ریه و قلب شود. و به دلیل فشار اضافی در مغز، می‌تواند آسیب قابل توجهی به مغز وارد کند که منجر به اختلالات عصبی و شناختی شود و میزان مرگ و میر بالایی دارد.

این بیماری معمولاً بعد از تولد با آمبولیزاسیون درمان می‌شود، در این تکنیک  جراحان مواد تخصصی را در ورید قرار می‌دهند تا آن را مسدود کنند، مانند یک عامل لخته‌کننده که به انعقاد خون کمک می‌کند و در نتیجه از جریان خون جلوگیری شود.

اما انجام این عمل پس از تولد تقریبا دیر است. در صورتی که اگر در زمان جنینی انجام شود، مقاومت کم جفت به تنظیم جریان خون و فشار خون کمک می‌کند و از جنین محافظت می‌کند. اما پس از تولد، یک رگ خونی کوچک یک شریان ریه را به آئورت متصل می‌کند، بسته می‌شود، که بر فشار در شریان‌های ریه می‌افزاید و مشکل پزشکی را شدید می‌کند.

کاهش اندازه ناهنجاری از چپ به راست بعد از انجام عمل:

بنابراین اورباخ و همکارانش در حال انجام یک کارآزمایی بالینی برای سنجش امکان درمان این بیماری قبل از تولد هستند. بیمار آن‌ها در هفته ۳۴ و ۲ روز بارداری جنین بود (جنین رسیده یا ترم کامل حدود ۴۰ هفته است) .

دو روز بعد از عمل، جنین القای زایمان شد، زیرا این روش منجر به پارگی زودرس غشا‌های رحم شده بود.

با این حال، هنگامی که نوزاد متولد شد، به نظر می‌رسید که سیستم قلبی عروقی آن به طور طبیعی کار می‌کند و نیازی به حمایت یا جراحی اضافی ندارد. از آنجایی که زایمان زودرس بود، نوزاد مجبور شد چند هفته در بخش NICU بیمارستان بماند و در این مدت پزشکان به نظارت بر مغز او ادامه دادند.

آن‌ها اصلاً هیچ نشانه‌ای از نقص عصبی، تجمع مایعات یا خونریزی ندیدند و مادر و نوزاد کاملاً شفاف شدند و به خانه فرستاده شدند.

به این ترتیب ناهنجاری ورید جالینوس پس از تولد امکان ترمیم دارد و از نارسایی قلبی قبل از وقوع آن پیشگیری می‌شود.

نتایج این تحقیق در Stroke منتشر شده .