بیش از ۸۰ نوع تکنیک و سبک ماساژ با اثرات فیزیولوژیک و نوروفیزیولوژیک معرفی شده است.

استادیار گروه فیزوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تا کنون بیش از ۸۰ نوع تکنیک و سبک ماساژ معرفی شده اند که هر کدام از این تکنیک‌ها و روش‌ها می‌توانند اثرات فیزیولوژیک و نوروفیزیولوژیک و مکانیکی خاصی بر بدن بگذارند.

دکتر مجید شهبازی محب سراج  دا خاطر نشان کرد: ماساژ به عنوان یک درمان مراقبت بهداشتی برای صدها سال بخشی از عملکرد پزشکی در بسیاری از فرهنگ ها بوده است. با این حال، با ظهور صنعت داروسازی و توسعه درمان‌های تکنولوژیک متعدد، عملاً در اوایل قرن بیستم از رویه پزشکی غربی ناپدید شد.

وی با بیان اینکه این روش درمانی در حال حاضر در میانه یک تجدید حیات است و  شاهد علاقه مجدد به استفاده از درمان های دستی برای درمان آسیب های بافت نرم و استفاده از ماساژ به عنوان یک مداخله درمانی هستیم. تصریح کرد: انواع مختلفی از تکنیک‌های ماساژ و سبک‌های معرفی شده‌اند که هر کدام از این تکنیک‌ها و روش‌ها می‌توانند اثرات فیزیولوژیک و نوروفیزیولوژیک و مکانیکی خاصی بر بدن بگذارند. برای مثال بعضی از این تکنیک‌ها تمرکز آنها برای بهبود گردش خون عروق لنفاوی و وریدی است، بعضی از آنها برای رفع اسپاسم عضلات می‌باشند و بعضی دیگر از آنها می‌توانند چسبندگی بافت را کاهش دهند و موارد متنوع دیگر و هر کدام از این موارد فواید و خطرات بالقوه‌ای دارند که اگر درمانگر با آنها کامل آشنا نباشد می‌تواند برای بیمار مشکل ایجاد نماید.

استادیار گروه فیزوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  مواردی که ادم و تورم بافتی در مچ پا که از شیوع بالایی برخودار است بخصوص در افراد مسن اگر ناشی از اختلالات قلبی و کلیوی باشند انجام ماساژ به منظور کاهش ورم اندام‌ها می‌تواند سلامت قلب، کلیه و سایر ارگان‌های حساس بدن را تحت تاثیر قرار دهد و خطرات جدی برای فرد ایجاد نماید اظهار کرد: لذا انجام ماساژ به منظور اهداف درمانی نیاز به اطلاعات پزشکی خاص دارد به خصوص این موضوع در افراد مسن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. بنابراین لازم است فردی که از ماساژ به عنوان درمان استفاده می‌کند علاوه بر اینکه در خصوص ویژگی‌های ماساژ اطلاعات کافی داشته باشد، باید در مورد بیماریها نیز دانش کافی داشته باشد و به عبارتی باید دانش آموخته وزارت بهداشت باشد تا این توانایی را داشته باشد که بتواند با معاینه کامل نوع ضایعه را مشخص نماید و تکنیک ماساژدرمانی مناسب را انتخاب نماید، و در حال حاضر فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی یکی از اصلی‌ترین گروه‌های دانش‌آموخته وزارت بهداشت در این حوزه می‌باشند.

دکتر شهبازی تاکید کرد: در مواردی که فرد دارای سلامت کامل است و از ماساژ به عنوان روش درمانی استفاده نمی شود، افراد خانواده فرد می توانند از ماساژ به صورت عمومی و کلی جهت رفع خستگی فرد استفاده نمایند و البته بهتر است که جهت ماساژ از پایین اندام‌ها به سمت بالا باشد.

وی گفت: روغن‌های مختلفی نیز می تواند در این حالت استفاده شود که به لطافت پوست کمک  کند از جمله می‌توان به روغن بادام اشاره کرد و البته قابل توجه است که مواد لغزاننده مانند روغن‌ها لوسیون‌ها دارای انواع مختلفی می ‌باشند که پایه‌های شیمیایی آنها متفاوت است و اثرات درمانی مختلفی نیز می‌توانند بر بدن فرد بگذارند.