رپورتاژ

آبسه دهان و دندان کودکان یکی از مشکلاتی است که می تواند در دوره رشد کودکان چالش بزرگی برای والدین محسوب شود. آبسه نوعی عفونت دهانی است که اغلب به دلیل عدم رسیدگی درست به سلامت و بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. آبسه کردن لثه و دندان ها می تواند برای کودکان بسیار دردناک و آزاردهنده باشد و خوردن غذا را برای آن ها مشکل ساز کند. در این مطلب در خصوص چگونگی به وجود آمدن آبسه و مدت زمانی که طول میکشد تا این مشکل برطرف شود صحبت می کنیم.

چگونگی تشکیل آبسه دندان و لثه

بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین اصول بهداشت فردی است که هر فردی باید برای آن وقت بگذارد و از محصولات مناسبی استفاده کند. از آن جایی که کودکان آنچنان که باید به اهمیت این موضوع پی نبرده اند، این وظیفه والدین است که نکات مهم را به آن ها آموزش داده و به طور مرتب به بهداشت لثه ها و دندان های آن ها توجه داشته باشند. در غیر اینصورت کودک به احتمال زیاد به مشکل آبسه دندان یا لثه دچار خواهد شد. در این بخش قصد داریم با مهم ترین علل آبسه دندان کودکان آشنا شویم.

علت آبسه دندان کودکان

عوامل اصلی آبسه دندان کودکان عبارتند از:

عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان

کودکان اغلب تمایل زیادی به خوردن شیرینی جات و انواع شکلات دارند. این یعنی رسیدگی به بهداشت دهان و دندان برای این کودکان بیشتر احساس می شود. در صورت عدم رسیدگی قطعا احتمال بروز آبسه در کودکان افزایش پیدا می کند.

پوسیده شدن دندان ها

اغلب والدین متاسفانه از آن جهت که دندان کودکان بعد از یک دوره خاص به طور کامل ریخته و دندان هایی جدید جایگزین آن ها می شوند، توجه چندانی به پوسیدگی دندان کودکان ندارند. اما اگر این پوسیدگی شدید باشد و به ریشه برسد، احتمال آبسه زدن را افزایش می دهد.

عفونت شدید در لثه ها

یکی دیگر از دلایل ایجاد آبسه کودکان، وجود عفونت در بافت لثه هاست.

سایش و شکستگی در دندان ها

گاهی اوقات نزدیک بودن بیش از حد دندان ها به هم یا دندان قروچه کودکان، باعث سایش و گاه شکستگی دندان ها می شود. اگر این موارد به بافت پالپ دندان صدمه بزنند احتمال عفونت شدید و آبسه دندان و لثه وجود دارد.

اهمیت درمان آبسه دندان کودکان

همانطور که می دانید کودکان از نظر سیستم ایمنی ضعیف تر از بزرگسالان هستند. این یعنی در برابر بیماری های عفونی مقاومت کمتری دارند و آسیب پذیرترند. آبسه دهان و دندان شاید در مراحل ابتدایی چندان خطرناک و مشکل آفرین نباشد. اما اگر سریعا تشخیص داده نشده و برای آن درمانی صورت نگیرد، این عفونت می تواند بیشتر شده و تمام فضای دهان و دندان ها را در بر گیرد.

افزایش عفونت، کودک را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد. به عنوان مثال؛ ممکن است کودک در فرایند خوردن غذا با مشکل مواجه شود. نخوردن غذا علاوه بر افزایش جرم دندان ها و تشدید عفونت، باعث ناراحتی معده و دستگاه گوارش نیز می شود. پس والدین عزیز باید حتما نسبت به درمان آبسه دندان کودکان خود اقدامات لازم را سریعا انجام دهند.

علائم آبسه دندان و لثه کودکان

زمانی که بتوانید علائم آبسه دندان و لثه کودکان را به درستی شناسایی کنید، می توانید زودتر در جهت درمان آن گام بردارید. از مهم ترین علائم آبسه دندان و لثه کودکان عبارتند از:

·      درد خفیف یا شدید دندان ها

·      مشاهده ورم زیاد در ناحیه لثه ها

·      التهابات لثه و قرمزی شدید

·      تب کردن کودک

·      استشمام بوی بد در دهان

·      مشاهده برآمدگی هایی که چیزی شبیه به جوش روی لثه ها هستند.

·      حساس تر شدن لثه ها و دندان ها بخصوص در زمان خوردن غذا و مایعات خیلی سرد یا گرم

·      در برخی موارد مشکلات تنفسی و ناراحتی حین بلع غذا

·      متورم شدن غدد لنفاوی

روش های درمان آبسه دندان و لثه کودکان

از آن جایی که در مورد آبسه دندان و لثه کودکان ما با عفونت جدی روبرو هستیم، نباید اقدام به درمان خانگی کنیم. بهترین راه درمان آبسه دندان و لثه مراجعه به یک دندانپزشکی اطفال معتبر است. شما می توانید از طریق فضای اینترنت به لیست بهترین دندانپزشک اطفال در تهران و شهرستان ها دسترسی داشته باشید. معمولا دندانپزشکان ابتدا یک معاینه دقیق روی شرایط دهان و دندان کودکان دارند و با توجه به شدت آبسه و روند پیشرفت آن یکی از راه های درمانی زیر را پیشنهاد می کنند:

·      تخلیه کردن چرک درون لثه: در صورتی که آبسه لثه ها بسیار شدید باشد، احتمال تجمع چرک و عفونت نیز بالاست. بنابراین قبل از اینکه هر نوع روش درمانی صورت گیرد، باید این چرک به طور کامل تخلیه شود که دندانپزشکان این کار را سریعا انجام می دهند.

·      تجویز کردن آنتی بیوتیک که به کنترل و متوقف کردن عفونت کمک می کند.

·      کشیدن دندانی که آبسه کرده است. گاهی اوقات یک دندان به تنهایی دچار چرک و عفونت شدید شده و برای اینکه دیگر دندان ها و بخش های دهان را دچار مشکل نکند به ناچار باید کشیده شود. البته این راهکار درمانی زمانی توسط پزشک انجام می شود که هیچ راه حل دیگری برای متوقف کردن و درمان آبسه وجود نداشته باشد.

·      تشخیص و درمان بیماری های مربوط به لثه. گاهی اوقات بیماری لثه کاملا متفاوت است و ربطی به آبسه ندارد اما باعث بروز این مشکل شده است. بنابراین این وظیفه دندانپزشک اطفال است که با تشخیص درست خود، مشکل را شناسایی کرده و در جهت رفع آن اقدام کند.

چقدر طول می‌کشد تا آبسه دندان و لثه کودک بهبود پیدا کند؟

از آن جایی که شدت آبسه و نوع آن در هر کودک می تواند متفاوت باشد، مدت زمان درمان نیز برای هر مراجع متفاوت است. بنابراین نمی توان یک دوره درمانی مشخص برای همه افراد اعلام کرد. در برخی مواقع میزان عفونت خفیف بوده و مشکل با تجویز و مصرف مرتب آنتی بیوتیک سریعا حل می شود. اما در برخی مواقع که آبسه شدت گرفته و با درمان دارویی برطرف نمی شود، تا زمانی که عفونت به طور کامل برطرف نشود، دوره درمان پایان نخواهد یافت و ممکن است به طول بیانجامد. در اینگونه مواقع درمان شاید تا دو الی سه هفته نیز طول بکشد.