دارو‌هایی مانند مونجارو و اوزمپیک و Wegovy برای کاهش وزن بسیار مؤثر هستند. اما کاهش وزن تنها تغییری نیست که بیماران ممکن است تجربه کنند.

Tirzepatide – که با نام تجاری Mounjaro – و سماگلوتید semaglutide که با نام‌های تجاری اوزمپیک Ozempic و Wegovy فروخته می‌شود – یک بار در هفته  تزرزق می‌شود.

مونجارو Mounjaro  آگونیست گیرنده GIP و GLP-۱ است ولی Ozempic و Wegovy  تنها آگونیست گیرنده GLP-۱ است.

Mounjaro و Ozempic در ابتدا به عنوان دارو‌های دیابت فروخته می‌شدند، در حالی که Wegovy به طور خاص برای کاهش وزن از ابتدا تولید شد. Wegovy برای کاهش وزن مورد تأیید FDA است. اوزمپیک و مونجارو (برای کاهش وزن) هنوز تایید نشده.

این دارو‌ها در ابتدا برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شدند زیرا تولید انسولین را تحریک می‌کنند و قند خون را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین هورمونی ترشح می‌کنند که هضم را کند می‌کند و غذا را برای مدت طولانی‌تری در معده بیمار نگه می‌دارد. این فرآیند گرسنگی را سرکوب می‌کند و منجر به کاهش وزن می‌شود – اما این کار می‌تواند بر بدن تأثیر بگذارد.

معمول‌ترین عوارض جانبی اوزمپیک چیست؟

شایع‌ترین عوارض جانبی اوزمپیک، تهوع، درد معده، یبوست، اسهال و استفراغ است.

شرکت Novo Nordisk، سازنده Ozempic و Wegovy، می‌گوید این دارو‌ها یک کلاس شناخته شده از دارو‌ها هستند که ایمنی طولانی مدت آنها در آزمایشات بالینی مشخص شده است. شایع‌ترین واکنش‌های جانبی، مانند همه داروهای دسته GLP-۱، گوارشی هستند.

دکتر میرا شاه، متخصص غدد در کلینیک مایو می‌گوید که تا حد زیادی شایع‌ترین عارضه جانبی که او در بیماران مشاهده کرده حالت تهوع و به دنبال آن درد شکم، یبوست و اسهال است. این عوارض جانبی گاهی اوقات ممکن است با گذشت زمان بهتر شوند، اما  حداقل ۱۰ درصد از بیمارانی که این دارو‌ها را شروع می‌کنند باید به خاطر پابرجا ماندن عوارض جانبی، دارو را استفاده نکنند.

تهوع مداوم و درد شکم یک واقعیت ناخوشایند است. معده و مغز به قدری به هم متصل هستند که مشکلات روده می‌تواند منجر به استرس، اضطراب و افسردگی شود -یعنی همان چیزی که به” ارتباط روده و مغز” موسوم است.

درد مزمن شکم و علائم گوارشی غیرقابل پیش‌بینی مانند حالت تهوع، اسهال، سیری یا یبوست می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر خلق و خو و سطح انرژی استفاده‌کننده داشته باشد. کیفر گفت این علائم می‌تواند باعث شود بیماران احساس انزوا و خجالت کنند.

اضطراب در مورد زمان و مکان بروز علائم همچنین می‌تواند منجر به اجتناب از فعالیت‌های اجتماعی شود، به‌ویژه جاهایی که مجبور است در مهماین ناهار و شام شرکت کند، یا زمانی که سرویس بهداشتی در دسترس نباشد.

شدیدترین عوارض جانبی اوزمپیک چیست؟

سایر عوارض جانبی جدی Ozempic شامل تومور‌های تیروئید، پانکراتیت، تغییرات در بینایی، کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی، مشکلات کیسه صفرا، نارسایی کلیه و سرطان است.

شایع‌ترین آنها، پانکراتیت و مشکلات کیسه صفرا است که هر دو می‌توانند منجر به بستری شدن در بیمارستان شوند.

پزشکان گزارش کرده‌اند که برخی از بیماران که اشتهای آن‌ها بسیار سرکوب شده بود و دچار سوء تغذیه بودند. پس معمولاً باید به بیماران توصیه کرد که علاوه بر دارو، مولتی ویتامین یا مکمل‌های پروتئینی مصرف کنند، زیرا آن‌ها مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذا دریافت نمی‌کنند.

متخصصان اختلالات خوردن تأکید کرده‌اند که سرکوبگر‌های گرسنگی از هر نوعی می‌توانند منجر به اختلالات خوردن یا تشدید آن شوند. اختلالات خوردن با کاهش وزن یا افزایش وزن درمان نمی‌شود.

اوزمپیک اثرات بلند مدت‌تری هم دارد؟

هنوز این امر به درستی مشخص نیست. اما حامیان کاهش وزن هشدار می‌دهند که چاقی نیز خطرات درازمدت سلامتی را به همراه دارد. به گفته CDC، افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، در مقایسه با افراد با وزن سالم، در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و شرایط سلامتی جدی هستند. این خطرات شامل فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی است.