یک ترکیب ضد باکتری که در داخل بسته‌های میکروسکوپی وارد بدن می‌شود، می‌تواند به زودی صد‌ها میلیون نفر را با بیماری التهابی پوست آکنه ولگاریس بهتر کند.

آکنه در اثر رشد بیش از حد یک باکتری پوست به نام Cutibacterium acnes ایجاد می‌شود و منجر به بروز مرتب و فراوان جوش‌های پوستی می‌شود.

گرچه راه‌هایی برای محدود کردن رشد باکتری‌ها وجود دارد، مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا هورمون‌هایی که چربی پوست را که میکروب‌ها را تغذیه می‌کنند، کاهش می‌دهند، بسیاری از آن‌ها با عوارض جانبی همراه هستند یا با سازگار شدن باکتری‌ها، بی‌اثر می‌شوند.

در درمان جدید از آنتی بیوتیک ناراسین narasin استفاده می‌شود که معمولاً برای جلوگیری از عفونت در دام و طیور استفاده می‌شود و می‌تواند به عنوان یک درمان بالقوه C. acnes که هنوز مقاومتی در برابر این آنتی بیوتیک ندارد، استفاده شود.

در این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه آدلاید استرالیا و دانشگاه اکس مارسی فرانسه انجام شد، مشخص شده که این آنتی بیوتیک در برابر باکتری عامل بیماری تحت شرایط آزمایشگاهی مؤثر است.

علاوه بر این، این محققان توانستد ثابت کنند که تحویل این دارو به صورت نانوذرات به بدن می‌تواند به طور قابل توجهی درمان را تقویت کند.

وقتی ناراسین در کپسول‌های ریز هزار بار کوچک‌تر از یک تار موی انسان به نام نانو میسل بسته‌بندی شود، می‌تواند بسیار عمیق‌تر از زمانی که فقط با آب مخلوط می‌شود به داخل پوست نفوذ کند.

گروه پژوهشی دریافتند که سیستم تحویل نانوذرات ویژه آن‌ها در مقایسه با یک مخلوط ساده آب، حلالیت را بیش از ۱۰۰ برابر بهبود می‌بخشد.

البته تا به حال محققان از پوست گوش خوک برای آزمایشات خود در اینجا استفاده کردند، در مورد آکنه واقعی، دارو باید وارد فولیکول‌های موی زیر پوست شود. این فولیکول‌ها، و غدد چربی متصل، جایی هستند که C. acnes رشد می‌کند.

قدم بعدی این است که ببینیم این روی آدم‌های واقعی چگونه کار می‌کند، اما نشانه‌های اولیه‌امیدوارکننده هستند – بر اساس این نتایج، یک ژل نانوذره ناراسین می‌تواند به اعماق جایی که C. acnes کمین کرده، نفوذ کند و آسیب زیادی به باکتری‌ها وارد کند. به آنجا می‌رسد.

یکی دیگر از یافته‌های دلگرم‌کننده این بود که ژل تولید شده توسط دانشمندان در دمای اتاق به مدت چهار هفته ثابت ماند.

فاطیما عبید، دانشمند داروسازی از دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید: آکنه تقریباً ۹.۴ درصد از جمعیت جهان و عمدتاً نوجوانان را درگیر می‌کند و باعث ناراحتی، خجالت، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و انزوای اجتماعی در میان مبتلایان می‌شود.

اگرچه دارو‌های خوراکی زیادی برای آکنه تجویز می‌شود، اما آن‌ها طیفی از عوارض جانبی مضر دارند و بسیاری از آن‌ها در آب محلول نیستند، به همین دلیل است که اکثر بیماران و پزشکان درمان‌های موضعی را ترجیح می‌دهند.

این تحقیق در Nanoscale منتشر شده.