هنگامی که صحبت از ارتودنسی دندان می شود تنها منظور ما سیم کشی دندان ها نمی باشد. سایر ابزارهای ساده تر ارتودنسی هم می توانند به صاف کردن دندان ها کمک کنند، اما اغلب به مراقبت بیشتری نیاز دارند. آنها به عنوان دستگاه های متحرک دندانپزشکی یا دستگاه های ارتودنسی متحرک شناخته می شوند. البته هزینه ارتودنسی دندان در صورت استفاده از این دستگاه ها متفاوت از زمانی است که از دستگاه های ارتودنسی ثابت (سیم کشی دندان ها) استفاده می شود.
دستگاه های متحرک ارتودنسی

دستگاه های ارتودنسی متحرک معمولاً در لابراتوارهای معتبر ارتودنسی ساخته می شوند. از این رو، در کلینیک های دندانپزشکی نمی توان به راحتی به آنها دسترسی داشت. هر دستگاهی با دقت طراحی شده است تا با دندان های بیمار مطابقت داشته باشد. این دستگاه ‌های ارتودنسی متحرک در اشکال مختلف موجود هستند و می ‌توانند به مشکلات مختلف دندان ‌ها کمک کنند.

البته وقتی گفته می شود که این قبیل دستگاه های ارتودنسی متحرک هستند؛ نباید تصور کنید که هر زمان که بخواهید می توانید از آنها استفاده کنید. چرا که برای نتیجه بخشی نیاز است که به مدت ۲۲ ساعت در طول شبانه روز این دستگاه ها در دهان شما باشند و تنها در زمان غذا خوردن، مسواک زدن و موارد این چنینی می توانید آنها را در دهان خود خارج کنید.

در صورتی که دندان های شما ناهنجاری جزئی داشته باشد، می توان به کمک ارتودنسی متحرک در بازه زمانی ۳ الی ۶ ماهه آنها را به جای اصلی خود هدایت کرد. با این حال، اگر مشکلات مهم تری دارید، مانند نامرتبی فک یا فاصله زیاد بین دندان ‌هایتان، دوره درمان ممکن است سال ‌ها طول بکشد. هدف از دستگاه ارتودنسی متحرک این است که دندان ها را به جای اصلی خود بازگرداند و در عین حال استخوان فک را برای حمایت از دندان ها گسترش دهد.

انواع دستگاه ارتودنسی متحرک

هدف دستگاه های ارتودنسی متحرک اصلاح موقعیت های مال اکلوژن جزئی تا متوسط است. این به این دلیل است که مقدار نیروی وارد شده توسط دستگاه های ارتودنسی متحرک به نسبت بریس های ثابت کم تر است.

در زیر انواع مختلف دستگاه های ارتودنسی متحرک به همراه عملکرد آنها آورده شده است:

نگهدارنده ارتودنسی (ریتینر)

ریتینرها یا از نوع ثابت هستند یا متحرک اما در هر صورت، وظیفه اصلی آنها این است که پس از اتمام طول درمان ارتودنسی، دندان ها را در یک راستا نگه دارند. ارتودنتیست به شما در مورد مدت زمان استفاده از آنها و نحوه مراقبت از آنها آموزش می دهد. شما می توانید آنها را هر زمان که می خواهید چیزی بخورید یا مسواک بزنید از دهان خود خارج کنید.

گسترش دهنده کام (اکسپاندرهای کام)

دستگاه گسترش دهنده کام نیز مانند نگهدارنده ها ثابت و قابل جابجایی هستند. به طور معمول، سن تعیین می کند که آیا نسخه قابل جابجایی را دریافت خواهید کرد یا خیر.

اکسپاندرهای کام، ابزاری هستند که برای گسترش فک بالا با فشار دادن ملایم روی دندان های آسیاب بالایی استفاده می شوند. معمولاً روزانه تنظیم می شود و با هر تنظیم مجدداً فشار ملایمی را تجربه خواهید کرد. به طور معمول، به بیماران توصیه می شود قبل از رسیدن به نتیجه مطلوب، چند ماه از اکسپاندرهای کام استفاده کنند.

نگهدارنده فضا

نگهدارنده‌ فضا به حفظ فضا برای دندان‌های دائمی کودکان کمک می ‌کند. اگر کودک شما یک دندان شیری را قبل از رویش دندان دائمی از دست بدهد، ممکن است به دندان شیری نیاز داشته باشد. همچنین، زمانی که دندان شیری زودتر از موعد از دست می ‌رود، دندان ‌های دائمی می‌توانند در جای خالی رشد کنند، اگر قرار باشد دندان‌ های دائمی بیشتری رشد کنند، به دلیل فضای خالی، فضای کافی در فک وجود نخواهد داشت. برای جلوگیری از این امر، دندانپزشک می تواند به کودک شما یک نگهدارنده فضا پیشنهاد دهد که فضای باقی مانده توسط دندان از دست رفته را باز نگه دارد.

هربست

دستگاه Herbst به یک سیستم ارتودنسی اشاره دارد که رشد فک پایین را به منظور اصلاح مشکلات بایت تسهیل می کند. روی دندان ها با نوارهای سیمانی محکم می شود که معمولاً نیازی به تمیز کردن یا اصلاح ندارند.

بسته به وخیم بودن شرایط، ممکن است برای اصلاحات نیاز به قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی باشد.

نوارهای سیمانی برای اتصال دستگاه به دندان های آسیاب فک بالا و پایین کمک کننده است. گاز گرفتن و جویدن ممکن است در ابتدا سخت یا دردناک باشد، اما با تطبیق دهان و فک با دستگاه، این حس ها بهبود می یابند.

هدگیر ارتودنسی

هدگیر یکی از انواع دستگاه های ارتودنسی متحرک است که به اصلاح ناهماهنگی های رشد کمک می کند. گاهی اوقات برای رفع اوربایت اضافی استفاده می شود. این کار با اعمال فشار به فک بالا و دندان ‌ها انجام می ‌شود که دندان‌ ها را در جای خود نگه می‌ دارد یا به جابجایی آن ‌ها به نواحی بهتر کمک می ‌کند. مدت زمانی که هدگیر باید استفاده شود، با توجه به جدی بودن مشکل تعیین می شود.

اینویزیلاین

اینویزیلاین ها یکی از مشهورترین انواع دستگاه های ارتودنسی متحرک هستند که بدون نیاز به سیم کشی دندان ها، دندان ها را صاف و مرتب می کنند.

در واقع اینویزیلاین ها برای افرادی مناسب است که به دلیل شرایط اجتماعی و یا شغلی تمایل به سیم کشی دندان ها ندارد. اینویزیلاین ها پلاک های شفاف و متحرکی هستند که بر روی دندان ها قرار می گیرند و آنها را به جای اصلی خود هل می دهند و در طول درمان کسی متوجه وجود دستگاه ارتودنسی بر روی دندان های شما نخواهد شد.

مزایای ارتودنسی متحرک

  • هر زمان که بخواهید می توانید آنها را از روی دندان های خود بردارید و به راحتی قابل جابجایی هستند.
  • در طول درمان ارتودنسی متحرک فرد کمتر دچار درد یا احساس ناراحتی در دهان و دندان خواهد شد.
  • کمتر به چشم می آیند.
  • گران نیستند.