در حالی که دارو و لوازم سنجش قند خون دیابتیها گران شده است،رئیس انجمن دیابت ایران میگوید ۱۰۰ هزار کودک دیابتی با توجه به سن خود باید از سنسور کنترل کننده قند خون استفاده کنند؛ چراکه برخی بیماران نیاز دارند روزانه ۴ تا ۶ بار قند خون خود را تست کنند و با استفاده از این وسیله، کودک و والدین آرامش پیدا میکنند.
مطالعات نشان میدهند شیوع دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است و کودکان بیش از پیش در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
دو نوع دیابت در کودکان وجود دارد که تحت عنوان دیابت نوع ۱ و نوع ۲ شناخته میشود. احتمال ابتلای کودکان به هر دو نوع دیابت وجود دارد اما شیوع دیابت نوع ۱ در آنها بیشتر است.
دیابت نوع ۱ تحت عنوان دیابت وابسته به انسولین یا دیابت کودکی هم شناخته میشود و ویژگی اصلی آن نقص در تولید انسولین است. در مبتلایان به دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی خود فرد به سلولهای بتای پانکراس حمله کرده و آها را تخریب میکند.
در نتیجه هورمون انسولین به اندازه کافی تولید نشده و قند خون افزایش مییابد. کودکانی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند باید به صورت منظم انسولین تزریق کنند.
دیابت در کودکان چقدر رایج است؟
دیابت نوع ۱ شایعترین نوع دیابت در کودکان است با این حال نرخ دیابت ۲ نیز با توجه به افزایش نرخ چاقی در سنین کودکی در حال افزایش است و برآورد میشود از هر ۳ کودکی که به دیابت مبتلا میشوند یکی از آنها دیابت نوع ۲ دارد.
در این بیماران تمرکز روی کاهش قند خون و در عین حال جلوگیری از افت شدید قند خون است. تعادل قند خون تحت تأثیر عواملی همچون غذا، دوز انسولین، استرس، ورزش و دهها عامل دیگر قرار دارد.
امیرکامران نیکوسخن مدیر عامل انجمن دیابت ایران در گفتوگو با خبرنگار ما درباره وضعیت دارو و لوازم سنجش قند خون بیماران دیابتی گفت: وقتی صحبت از داروی دیابتی میشود فقط داروی دیابت نیست بلکه داروهای مختلفی مانند فشار خون، چربی خون و مشکلات قلبی و کلیوی را در بر می گیرد.
وی ادامه داد: تقریبا حدود ۱۰۰ هزار کودک دیابتی نوع یک هستند که در سنینی هستند که حتما باید از سنسور استفاده کنند و تست قند خون گلوکومتر جوابگو نیست و قند خون این افراد نوسانات زیادی در شبانه روز دارد.
مدیر عامل انجمن دیابت ایران افزود: وقتی کودک دیابتی سنسور استفاده می کنند یک شب مادر می تواند راحت بخوابد؛ به طوری که اگر قند کودک پایین بیاید سنسور هشدار می دهد و والدین متوجه میشوند دچار کاهش یا افزایش قند خون شده است.
نیکو سخن یادآور شد: اخیرا تلاش کردیم سیستم های مداوم پایش قند خون برای کودکان زیر ۱۶ سال توسط صندوق صعب العلاج پرداخته شود و این شامل ارز ترجیحی بوده اما اگر برداشته شود این میزان نیز جوابگو نخواهد بود.
وی متذکر شد: بیماران دیابتی سه ماهه دارو میگیرند و با متوسط حقوق فرد بازنشسته،تامین داروها هزینه بالایی دارد؛ ضمن اینکه تست قند خون نیز افزایش زیادی داشته؛ با توجه به اینکه میزان استفاده از تست قند خون بستگی به تعداد تست خون فرد دارد؛ به طوری که برخی بیماران دوبار در هفته و برخی ۴ تا ۶ بار در روز باید قند خون خود را تست کنند.
مطالب این مقاله فقط برای افزایش آگاهی عمومی است و جایگزین تشخیص یا درمان پزشکی نیست. برای اطلاعات بیشتر، صفحه سیاست پزشکی و سلب مسئولیت پزشک سایت را بخوانید.

تعداد نظرات : 0
هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ارسال نظر