رپورتاژ

در روزهایی که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، مصرف برخی از خوراکی‌های مفید می‌تواند تضمین کننده سلامت بدن افراد باشد. بسیاری از کارشناسان تغذیه عقیده دارند که مصرف برخی از خوراکی‌های مفید، می‌تواند به عنوان یک دستگاه ضدآلودگی هوا برای بدن عمل کند. خوراکی‌های مفید در این زمینه قادرند تا از سیستم ایمنی بدن به شکل قابل توجهی مراقبت کنند. در این مقاله قصد داریم تا به بهترین خوراکی‌های مقابله کننده با آلودگی هوا بپردازیم لذا در صورت تمایل تا پایان همراه ما باشید.

لیمو و مرکبات دارای ویتامین سی

ویتامین C یکی از ویتامین‌های مؤثر در مقابل با آلودگی هوا است که می‌تواند تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال داشته باشد. بزرگسالان به صورت روزانه نیاز به دریافت ۴۰ میلی‌گرم ویتامین سی دارند. از خوراکی‌هایی که دارای ویتامین سی فراوان است می‌توان به لیمو، انواع مرکبات، جعفری، کلم، زنجبیل و… اشاره کرد.

پرتقال و لیمو جزو میوه‌های غنی از ویتامین سی محسوب می‌شوند که برای مقابله با آلودگی هوا بسیار مفید هستند. ویتامین سی بعد از ورود به بدن نقش آنتی اکسیدان را بازی کرده که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند. مرکبات، حاوی فلاونوئیدهایی هستند که به عنوان خوراکی‌های ضدالتهابی شناخته می‌شوند.

سیب و توت فرنگی

سیب سرشار از اسید فنولیک و فلاونوئیدهایی است که به عنوان کاهنده التهاب در مجاری هوا محسوب می‌شود. التهاب به عنوان یک عارضه مهم برای افرادی محسوب می‌شود که در معرض هوای آلوده قرار دارند. افرادی که در روزهای آلوده بنابر دلایل مختلف نیاز به خروج از منزل دارند، علاوه بر ماسک زدن، کافی است یک عدد سیب میل کنند.

توت فرنگی نیز به عنوان یکی از میوه‌های خوشمزه مسحوب می‌شود که به دلیل داشتن پتکین برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا مؤثر است. این میوه به گونه‌ای است که در هر ۴ فصل سال به وفور یافت می‌شود.

آناناس

یکی دیگر از میوه‌های خوشمزه که سرشار از آنزیم‌های مفید برای ریه است، میوه آناناس بوده که می‌تواند به عنوان یک خوراکی سم‎زدا محسوب شود. آناناس به دلیل داشتن ترکیبات مؤثر قادر است تا التهاب و تورم راه‌های تنفسی را به شکل کامل از بین ببرد. این میوه لذیذ به قطع شدن سرفه نیز کمک می‌کند.

زنجبیل

بسیاری از آلاینده‌های مضر هوا و سایر محرک‌هایی که در هوای آلوده وجود دارند از طریق ریه وارد بدن انسان شده و باعث از بین بردن پرزهای مفید ریه می‌شوند. مصرف زنجبیل می‌تواند به شکل خاص، گردش خون را در بدن بهبود ببخشد. همچنین این خوراکی تند دو برابر پرتقال ویتامین سی دارد که می‌تواند برای کاهش عوارض آلودگی هوا مؤثر باشد.

سیر و پیاز

مصرف سیر و پیاز باید در برنامه غذایی روزانه افراد قرار داشته باشد. ترکیب سیر و پیاز به گونه‌ای است که باعث محافظت از مخاط دستگاه تنفسی می‌شود. این سبزیجات خوشمزه دارای گوگرد هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. افرادی که در کلان شهرها زندگی می‌کنند بهتر است برای جلوگیری از عوارض آلودگی هوا، سیر و پیاز را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

نعنا فلفلی

نعنا فلفلی به دلیل داشتن ترکیبات مؤثر باعث آرام سازی دستگاه تنفس می‌شود. مصرف این ادویه می‌تواند التهاب ریه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. این گیاه خوش عطر با طعم قوی و تندی که دارد بهتر است در کنار سایر نوشیدنی‌های دیگر مصرف شود.

کرفس

کرفس به عنوان یکی از انواع سبزیجات خوشمزه محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توان خورش لذیذ کرفس را تهیه کرد. این سبزی مملو از مواد مغذی است که می‌تواند به جذب فلزات سنگین کمک کند. فلزات سنگین باعث احتمال خطر بیماری‌های ریوی می‌شوند. کرفس به دلیل داشتن ترکیبات مؤثر نظیر سدیم، به دفع دی اکسید کربن و فلزات سنگین کمک می‌کند.

مصرف آب

نوشیدن آب فراوان به عنوان یک شیوه کاملا اصولی برای پاکسازی ریه و خارج کردن املاح اضافی بدن است. افرادی که در طول روز حداقل ۸ لیوان آب می‌نوشند، کمتر از دیگران به بیماری‌های ریوی دچار می‌شوند. سالمندان و افرادی که در سنین بالا هستند، در روزهای آلوده بهتر است مصرف آب را افزایش دهند. این امر می‌تواند به کاهش ذرات آلوده موجود در بدن کمک کند. آب باعث می‌شود تا ذرات آلوده موجود در بدن، مدت زمان کمتری را در ریه‌ و سایر بخش‌های بدن باقی بماند و از طریق ادرار دفع شود.

جمع بندی

آلودگی هوا به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم افراد به ویژه سالمندان محسوب می‌شود. کاهش عوارض آلودگی هوا از طریق مصرف خوراکی‌های مفید امکان پذیر است. کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند که مصرف ویتامین C فراوان، تا حدود زیادی می‌تواند کاهش عوارض آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد. افرادی که می‌خواهند در مورد جزئیات مصرف خوراکی مفید برای مقابله با آلودگی هوا بیشتر بدانند، کافی است به پایگاه خبری خبرجو۲۴ سر بزنند. وب سایت خبری خبرجو۲۴ با دارا بودن بخش بندی مختلف توانسته است اخبار مفید روز را در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل پوشش دهد.