اطلاعات تماس

کرمان ، بلوار قدس

ما همه روزه در دسترس هستیم

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اگر در به خواب رفتن یا در خواب ماندن به مدت کافی مشکل دارید، بیشتر روز‌ها خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید یا علائم دیگری از بی خوابی دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی باشید.

بر اساس این مطالعه که بیش از 31000 نفر بدون سابقه قبلی سکته مغزی را به مدت 9 سال تحت نظر داشتند، هر چه علائم بی‌خوابی بیشتر باشد، خطر ابتلا به آن بیشتر است، به خصوص اگر سن شما کمتر از 50 سال باشد.

بر اساس بیانیه‌ای که در بر اساس این مطالعه در روز چهارشنبه منتشر شد، پس از کنترل سایر عواملی که در خطر سکته مغزی نقش دارند، محققان دریافتند افرادی که دارای پنج تا هشت علامت بی خوابی هستند، در مقایسه با افرادی که بی خوابی ندارند، 51 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

در مقایسه، افرادی که دارای یک تا چهار علامت بودند، در مقایسه با افرادی که هیچ علامتی از بی خوابی نداشتند، 16 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

, اگر بی‌خوابی زیاد بکشید، احتمال بروز سکته مغزی یک دهه بعد در شما افزایش می‌یابد، حتی اگر زیر 50 سال داشته باشید

علائم بی خوابی می‌تواند شامل مشکل در به خواب رفتن باشد. بیدار شدن در طول شب؛ صبح خیلی زود بیدار شدن؛ عدم احساس استراحت خوب؛ خواب آلودگی در طول روز؛ اضطراب، افسردگی و تحریک‌پذیری؛ نگرانی در مورد خواب، افزایش خطا‌ها یا حوادث؛ و مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن یا توجه باشند.

درمان‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به افراد کمک کند کیفیت خواب خود را بهبود بخشند، بنابراین تعیین اینکه کدامیک از مشکلات خواب منجر به افزایش خطر سکته مغزی می‌شود ممکن است درمان موثرتری به ارمغان بیاورد.

تحقیق مشابه

مطالعه‌ای که در‌آوریل منتشر شد و داده‌های بیش از 4500 نفر را تجزیه و تحلیل کرد، نتایج مشابهی را برای انواع دیگر اختلالات خواب یافت.

نتایج نشان داد افرادی که کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابیدند، سه برابر بیشتر از افرادی که به طور منظم هفت ساعت می‌خوابیدند، در معرض خطر سکته مغزی بودند. هفت ساعت خواب حداقل میزان خواب توصیه‌شده برای بزرگسالان است توسط سلزنلت کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا است.

خواب زیاد هم مشکل ساز بود. داشتن بیش از 9 ساعت خواب به طور متوسط با افزایش دو برابری خطر سکته مغزی مرتبط بود.

بر اساس مطالعه‌ آوریل، تاثیر خواب بد، حتی پس از کاهش سیر سایر عوامل خطر سکته معزی از جمله افسردگی، سوء مصرف الکل، سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی؛ پابرجا باقی می‌کاند.

بر همین اساس، ابتلا به آپنه خواب با افزایش باعث سه برابری خطر سکته مغزی می‌شود. در آپنه خواب شخص حتی بدون اینکه بعدا به خاطر آورد در طول خواب دچار مشکل تنفس می‌شود، ثانیه‌های بیدار می‌شود و نفس نفس می‌کشد.

خروپف نیز از عوامل خطر بود. احتمال سکته مغزی در افرادی که خروپف می‌کردند 91 درصد بیشتر از دیگران بود.

در این بیانیه آمده است که چرت زدن نیز احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد. افرادی که به طور متوسط بیش از یک ساعت چرت می‌زدند، 88 درصد بیشتر از افرادی که این کار را نمی‌کردند، دچار سکته مغزی می‌شدند. با این حال، این مطالعه می‌گوید، چرت زدن برنامه‌ریزی شده کمتر از یک ساعت با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط نیست.

اختلالات خواب و سکته مغزی

چرا مشکلات خواب با سکته مغزی مرتبط است؟ دکتر فیلیس زی، مدیر مرکز ماطلعات خواب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، می‌گوید که خواب کوتاه و تکه تکه و آپنه خواب می‌تواند توانایی بدن برای تنظیم متابولیسم، فشار خون و برطرف کردن التهاب در بدن را مختل کند.

«خواب بد می‌تواند کاهش طبیعی فشار خون را که در طول خواب شبانه اتفاق می‌افتد، مختل کند و به فشار خون بالا بینجامد که یک عامل خطر مهم برای سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی است.»

دکتر اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در National Jewish Health، گفت که رعایت بهداشت خواب خوب، خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، همه راه‌های کلیدی برای کاهش تأثیر منفی اختلالات خواب و کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

او هم 7 ساعت خواب خوب شبانه را توصیه می‌کند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *