علت تغییر رنگ دندان پس از ترمیم لمینت، به عوامل مختلفی می تواند بستگی داشته باشد. پس از انجام ترمیم لمینت دندان، ممکن است شاهد تغییر رنگ دندان‌ها باشید. این تغییرات رنگی می‌توانند از رنگ دلخواه شما یا رنگ اولیه لمینت متفاوت باشند. برای درک بهتر علل این تغییرات، تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

علل اصلی تغییر رنگ دندان ها

در ابتدا به بررسی علل اصلی تغییر رنگ دندان ها خواهیم پرداخت و سپس دلایلی که سبب تغییر رنگ دندان پس از لمینت می شوند، به طور مفصل صحبت خواهیم پرداخت.

استفاده از برخی داروها و آنتی بیوتیک ها: خانم های باردار آنتی بیوتیک را در ابتدای حاملگی مصرف می کنند، دندان های کودک به دلیل رسوب این دارو در طول فرآیند تشکیل دندان ها دچار رنگ شیری  یا خاکستری می شوند.

 پوسیدگی: باید گفت که این عارضه بسته به  نوع پوسیدگی می باشد که معمولا رنگ پوسیدگی در دندان ها بین رنگ سیاه و سفید می باشد. این پروسه بر عصب ها تاثیر می گذارد که درد شدیدی را به همراه دارد. دندانپزشک مجبور به کندن  عصب دندان در مطب  خود  می شود، که این فرآیند باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان ها می شود. سپس به ترمیم دندان می پردازد.

استعمال دخانیات و تاثیرات منفی آن بر دندان:  تنباکو، سیگار، قلیون ، نیکوتین و… دیگر ترکیبات شیمیایی خطرناک به طور مستقیم بر روی دندان های فرد تاثیر گذاشته و آن ها را تیره و کدر می نماید.

مصرف برخی از نوشیدنی ها هم چون: چای، قهوه، کاکائو و نوشابه بر رنگ دندان  تاثیر می گذارد و رنگ آن را از سفیدی به سیاهی، قهوه ای یا زرد کدر تبدیل می نماید.

استفاده مکرر از دهانشویه حاوی هگزیدین خوراکی، باعث تیره تر شدن دندان ها می شود.

فلوراید:  دوز زیاد این ماده، در بلند مدت منجر به تغییر رنگ دندان ها از سفید به قهوه ای می شود.

برخی از اقدامات ناگهانی در دندان ها: مواردی که در معرض افتادن ناگهانی ، آسیب دیدن یا قرار گرفتن در معرض یک نیروی خارجی که بر عصب تاثیر می گذارد رخ می دهد، به تدریج رنگ  دندان ها نیز به قهوه ای یا سیاه تبدیل می شود.

ناهنجاری دندانی یا ساختارهای ضعیف  یا نقایص زایمانی: این علل در شکل گیری دندان تاثیر می گذارد، که بر رنگ مینا و عاج اثر مستقیم می گذارد، و منجر به تغییر رنگ دندان می شود. و بهتر است برای این منظور به یک دندانپزشکی زیبایی جهت ترمیم و بهبود رنگ دندان ها مراجعه شود.

تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که تغییر رنگ دندان بدون وجود هیچ گونه عارضه ای در دندان  رخ می دهد.

درمان تغییر رنگ دندان

  • تغییر رنگ دندان در مطب یا کلینیک مجهز دندانپزشکی با رفع رنگدانه های خارجی
  • پر کردن دندان ها با مواد سفید کننده و براق
  • لمینیت دندان با رنگ مناسب دندان ها
  • سفید کنندگی دندان با لیزر

علل تغییر رنگ دندان ها پس از لمینت

علل تغییر رنگ دندان ها بعد از لمینت

اصلی ترین دلایل علل تغییر رنگ دندان ها پس از لمینت عبارتند از :

نوع ماده لمینت

نوع ماده مصنوعی استفاده شده برای لمینت دندان‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در تغییر رنگ داشته باشد. برخی از مواد مصنوعی ممکن است با گذر زمان تغییر رنگ کنند یا در برابر رنگزایی خارجی حساسیت نشان دهند.

رنگ پایه دندان

رنگ اولیه و پایه دندان‌ها نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. اگر دندان‌ها قبل از انجام لمینت رنگ تیره‌ای داشته باشند، ممکن است رنگ لمینت نتواند به طور کامل آن را پوشش دهد و تفاوت رنگی مشهود شود.

عوامل خارجی

استفاده از مواد رنگ زایی قوی مانند قهوه، چای، سیگار و دیگر مواد مشابه می‌تواند باعث تغییر رنگ لمینت شده و دندان‌ها را لکه دار کند.

بهداشت دهان و دندان

مراقبت نامناسب از دندان‌ها می‌تواند تغییر رنگ لمینت را تسریع کند. عدم رعایت بهداشت دهانی، عدم استفاده از خمیر دندان مناسب و مسواک‌زدن منظم ممکن است باعث تشکیل لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها شود.

تغییرات طبیعی

برخی تغییرات طبیعی در دندان‌ها نیز ممکن است باعث تغییر رنگ لمینت شوند. به عنوان مثال، رشد دندان‌های جدید در کودکان و جوانان، تغییرات هورمونی در طول بارداری و پیری ممکن است تأثیرگذار باشند.

در نهایت، باید توجه داشت که هر فرد و هر حالت ممکن است به صورت منحصر به فرد باشد و علت دقیق تغییر رنگ دندان بعد از لمینت بر اساس شرایط و عوامل مختلف متفاوت باشد. برای اطمینان و راهنمایی بیشتر، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.